Pendahuluan
Terdapat kes aduan yang berlaku di sesebuah koperasi yang melibatkan pihak anggota dengan pihak Lembaga, atau di kalangan anggota-anggota Lembaga sesama sendiri termasuk kes kes di mana pihak Lembaga ingin mengambil tindakan terhadap anggota.
Laman ini memberi penerangan kepada umum berkenaan tatacara aduan melibatkan koperasi.
Kategori Aduan
Aduan yang diterima oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) boleh dibahagikan kepada dua (2) kategori, iaitu:
Kategori 1
Kategori 2
Tatacara Aduan
i. Aduan hendaklah dibuat mengikut format borang aduan.
ii. Dalam mengemukakan aduan, pengadu hendaklah kenal pasti kategori aduan tersebut terlebih dahulu sama ada di bawah kategori pertama atau kedua.
iii. Jika berkaitan dengan kategori pertama, pengadu adalah dinasihatkan supaya mengemukakan aduan kepada koperasi dan salinkan aduan tersebut kepada SKM Negeri/ Wilayah dan kepada Ibu Pejabat SKM di Kuala Lumpur (jika perlu).
iv. Bagi aduan yang berkaitan dengan kategori kedua, pengadu hendaklah mengemukakan aduannya kepada Pendaftar Koperasi Negeri/ Wilayah dan salinan kedua kepada koperasi berkenaan.
v. Walau bagaimanapun SKM amat menggalakkan dalam setiap aduan (sama ada di bawah kategori pertama atau kedua), pengadu hendaklah mengemukakan aduannya kepada koperasi terlebih dahulu untuk tindakan penyelesaian. Hanya jika tiada maklum balas daripada pihak koperasi aduan tersebut boleh dikemukakan kepada SKM Negeri/ Wilayah dan salinan kedua kepada Ibu Pejabat SKM di Kuala Lumpur.
Mengemukakan Aduan
Aduan mengenai koperasi boleh dibuat melalui:
CARA #1: Aduan Melalui Sistem Atas Talian
CARA #2: Aduan Secara Manual
Bahagian Statutori & Pendaftaran
Suruhanjaya Koperasi Malaysia
Aras 6, Menara Suruhanjaya Koperasi Malaysia
Changkat Semantan, Off Jalan Semantan
Bukit Damansara, 50490 Kuala Lumpur