|
Bidang tugas dan tanggungjawab Bahagian Audit Dalam yang telah termaktub di bawah perenggan 7.1.4, Surat Pekeliling Am Bil. 3 Tahun 1998 adalah seperti berikut:
|
1. |
Mengkaji semula organisasi dalam tempoh tertentu untuk mengetahui sama ada fungsi perancangan, penyeliaan, arahan dan pengawalan berdasarkan dasar, arahan dan peraturan pengurusan telah dilaksanakan dengan berkesan sejajar dengan objektif dan amalan pengurusan yang baik;
|
2. |
Menentukan kebolehpercayaan dan keberkesanan sistem kawalan dalaman dan pengawalan operasi;
|
3. |
Mengkaji ketepatan dan kesahihan maklumat kewangan dan mengenalpasti cara untuk mengukur, menjenis dan melaporkan maklumat tersebut;
|
4. |
Mengkaji sistem sedia ada untuk memastikan ianya selaras dengan dasar dan peraturan terutamanya bidang yang mempunyai kesan terhadap operasi serta menentukan sama ada organisasi mematuhinya. Jika perlu, mencadangkan dasar yang sesuai;
|
5. |
Mengkaji cara yang sesuai untuk melindungi aset dan mengesahkan kewujudan aset tersebut;
|
6. |
Menilai faedah dan keberkesanan penggunaan sumber yang ada, mengenalpasti peluang untuk meningkatkan penggunaan sumber serta mencadangkan cara untuk mengatasi masalah yang berkaitan;
|
7. |
Mengkaji perjalanan organisasi dan pelaksanaan program untuk memastikan sama ada hasilnya selaras dengan objektif yang telah ditentukan dan sama ada ia telah dilaksanakan sepertimana yang dirancangkan;
|
8. |
Menyelaras tugas Bahagian Audit Dalam dan Audit Luar;
|
9. |
Bersama-sama merancang, merekabentuk, membangun, melaksanakan sistem pengurusan berasaskan komputer terutama dari aspek:
|
|
(a) |
Ciri-ciri kawalan;
|
|
(b) |
Ciri-ciri ketepatan;
|
|
(c) |
Keupayaan merekod dokumentasi, supaya sistem yang dimajukan ini dapat membantu Badan Berkanun mencapai matlamatnya;
|
|
|
10. |
Mengemukakan jadual kerja auditan tahunan kepada Ketua Eksekutif dan Jawatankuasa Audit untuk pertimbangan dan kelulusan;
|
11. |
Melaporkan kepada pihak pengurusan mengenai sesiapa yang sepatutnya mengambil tindakan di atas sesuatu teguran audit;
|
12. |
Melaporkan kakitangan yang didapati melakukan penyelewengan;
|
13. |
Memastikan setiap perancangan dan tindakan yang dibuat oleh Badan Berkanun berkenaan telah mengambil kira pandangan audit sebelumnya;
|
14. |
Menilai semua rancangan dan tindakan yang telah diambil selaras dengan teguran audit mengenainya;
|
15. |
Mengemukakan laporan setiap suku tahun kepada Jawatankuasa Audit yang meliputi perkara berikut:
|
|
i. |
Tindakan susulan yang telah diambil di atas penemuan audit dalam yang penting;
|
|
ii. |
Peningkatan keberkesanan dan kelicinan operasi, hasil daripada tindakan audit;
|
|
iii. |
Penyelarasan Audit Dalam dan Audit Luar untuk mengelakkan pertindihan;
|
|
iv. |
Perancangan kerja audit;
|
|
v. |
Halangan yang dihadapi dalam melaksanakan kerja-kerja audit; dan
|
|
|
16. |
Pengarah Audit Dalam hendaklah menjadi Setiausaha Mesyuarat JAD. |
|
|
|
|
|
|
|
|