KALENDAR
 

norlelah samsudin 1 1450769269          
   PUAN NORLELAH BINTI SAMSUDDIN
 
norlelah[at]skm[dot]gov[dot]my
       
    PENGARAH HAL EHWAL ANTARABANGSA DAN KOMUNIKASI KORPORAT
  
       
  staffdiiectory DIREKTORI BAHAGIAN        
             
 

 

Pengenalan
 

Bahagian Hal Ehwal Korporat dan Antarabangsa adalah satu Bahagian yang diwujudkan apabila Jabatan Pembangunan Koperasi (JPK) diperbadankan menjadi Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), satu Badan Berkanun Persekutuan yang mula beroperasi secara rasmi pada 1 Januari 2008. Bahagian ini secara ringkasnya dinamakan HEKA dan diletakkan di bawah Pejabat Pengerusi Eksekutif SKM.Bahagian Hal Ehwal Korporat dan Antarabangsa (HEKA) terbahagi kepada 3 unit iaitu ;

i. Unit Tugas-tugas Khas dan Hal Ehwal Lembaga
ii. Unit Komunikasi Korporat    
iii. Unit Antarabangsa    
       
       


Objektif
 

HEKA bertanggungjawab untuk memastikan perkara-perkara berkaitan hal-hal ehwal korporat SKM sebagai Badan Berkanun Persekutuan dilaksanakan. Antara pematuhan sebagai Badan Berkanun Persekutuan adalah pelantikan Ahli Lembaga Pengarah SKM dan mengadakan mesyuarat-mesyuarat Lembaga Pengarah bagi memutuskan perkara-perkara melibatkan dasar dan polisi SKM. HEKA juga bertanggungjawab sebagai focal point dalam menyalurkan maklumat-maklumat rasmi SKM sama ada melalui media massa, portal rasmi dan media sosial. Selain daripada itu HEKA bertanggungjawab dalam pengurusan aduan di pihak awam dan agensi. HEKA juga terlibat dalam menyelaraskan mana-mana program untuk ke luar negara sama ada melibatkan SKM atau sektor koperasi dan; bekerjasama dengan mana-mana pihak di luar negara seperti ICA atau regulator dalam mana-mana program yang boleh memberikan faedah kepada sektor koperasi di Malaysia.

 
 
Fungsi
 

Menguruskan hal ehwal Lembaga Pengarah SKM seperti ketetapan Akta SKM 2007;

Mengadakan Mesyuarat Lembaga Pengarah SKM seperti ketetapan Akta SKM 2007 dan Undang-Undang Kecil SKM;

• 

Menyediakan Laporan Tahunan SKM seperti mana kehendak Badan-Badan Berkanun Persekutuan;

• 

Menyalurkan maklumat-maklumat rasmi SKM melalui media massa, portal rasmi dan media sosial serta pengurusan aduan di pihak awam dan agensi;

• 

Menyelaraskan program-program rasmi ke luar negara yang melibatkan SKM atau sektor koperasi;

• 

Menjalinkan kerjasama dengan pihak luar negara seperti ICA atau regulator dalam program-program yang boleh memberikan faedah kepada sektor koperasi di Malaysia;

• 

Menguruskan publisiti SKM dengan pihak media; dan

• 

Menjalinkan hubungan baik dengan stake holders (Kementerian, Agensi Kerajaan, rakan-rakan media dan orang awam) dalam usaha mengekalkan imej SKM.

       
       
       




 

Bil.   Butiran Pegawai Tel. & Faks 


1.

fadillah salim 1451536253


HAJI FADILAH BIN SALIM

WILAYAH PERSEKUTUAN
wpersekutuan[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 03-2083 4200
[F]: 03-2083 4286


2.
zuhaini romli 1451542858


PN. ZUHAINI BINTI ROMLI

NEGERI PERAK
perak[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 05-254 9396
[F]: 05-255 0670


3.
Efendee OP Andu
HAJI EFENDEE O.P ANDU

NEGERI SABAH
sabah[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 088-216 022
[F]: 088-216 724


4.
MAHAZAN NOORDIN
EN. MAHZAN BIN NOORDIN

NEGERI JOHOR
johor[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 07-223 1743
[F]: 07-223 2564


5.
AWANG RUSLLI BIN MOHAMMAD
EN. AWG RUSLLI BIN MOHAMMAD

NEGERI TERENGGANU
terengganu[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 09-620 3770
[F]: 09-620 3773


6.
akrampengarahskmperlis
DR. AKRAM BIN HASSAN

NEGERI KELANTAN
kelantan[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 09-748 2090
[F]: 09-747 9454


7.
norazlan
EN. NORAZLAN BIN ANUAR
NEGERI SARAWAK
sarawak[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 082-254 068
[F]: 082-254 068


8.
norhayati nayan 1451530587
PN. NORHAYATI BINTI NAYAN

NEGERI SELANGOR
selangor[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 03-5519 2821
[F]: 03-5510 3070


9.
ZAINAB PERAK
PN. ZAINAB BINTI A. RAMAN

NEGERI PULAU PINANG
penang[at]skm[dot]gov[dot]my

 
[T]: 04-261 1335
[F]: 04-263 9429


10.
norzila
PN. NORZILA BINTI NAYAN

NEGERI KEDAH
kedah[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 04-733 2944
[F]: 04-730 8191


11.
mustafa kamal mohd noor
EN. MUSTAFA KAMAL BIN MOHD NOR

NEGERI MELAKA
melaka[at]skm[dot]gov[dot]my

 
[T]: 06-234 5477
[F]: 06-234 5488


12.
radiatul fitri 1451537313
EN. RADIATUL FITRI BIN DOLLAH

NEGERI SEMBILAN
nsembilan[at]skm[dot]gov[dot]my


[T]: 06-763 5551
[F]: 06-764 9467


13.
ibrahim husain 1 1451536935 EN. IBRAHIM BIN HUSAIN

NEGERI PAHANG
pahang[at]skm[dot]gov[dot]my

 
[T]: 09-512 1260
[F]: 09-516 4701


14.
ZAID BIN ABU BAKAR
EN.  ZAID BIN ABU BAKAR
NEGERI PERLIS
perlis[at]skm[dot]gov[dot]my

 
[T]: 04-976 1009
[F]: 04-976 7025

 

 

 

 

Bil.   Butiran Pegawai  Tel. & Faks 

1.
tiada foto 1 1451544263


KOSONG
ceo[at]skm[dot]gov[dot]my

KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF


[T]: 03-2083 4334
[F]: 03-2083 4114


2.
 tiada foto 1 1451544263


KOSONG
[at]skm[dot]gov[dot]my

TIMBALAN KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF

 
[T]: 03-2083 4000
[F]: 03-2083 4100

3.
azamsulaiman


HAJI AZAM BIN SULAIMAN
azam[at]skm[dot]gov[dot]my

NAIB KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF (DASAR DAN PEMBANGUNAN)


[T]: 03-2083 4000
[F]: 03-2083 4100


4.
 puan siti azlin


PUAN SITI AZLIN BINTI AHMAD DAUTA
sitiazlin[at]skm[dot]gov[dot]my

NAIB KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF (OPERASI DAN KAWAL SELIA)

 
[T]: 03-2083 4000
[F]: 03-2083 4100

5.
rozdeen


ENCIK ROZDEEN BIN MOHD JAAFAR
rozdeen[at]skm[dot]gov[dot]my

NAIB KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF (PENGURUSAN)


[T]: 03-2083 4000
[F]: 03-2083 4100





 

 

Bil.   Butiran Pegawai   Tel. 

1.
tuan wan zainul azamin
TUAN WAN ZAINUL AZAMIN BIN KHAMID @ ABD MAJID  
wanazamin[at]skm[dot]gov[dot]my

PENASIHAT
UNDANG-UNDANG

[T]: 03-2083 4014


2.
no photo 1458090048
HAJI MOHD ROSSALI BIN MORSALIN
rossali[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PENYIASATAN DAN PENGUATKUASAAN

[T]: 03-2083 4099


3.
zahir dahari 1451535586
EN. ZAHIR BIN DAHARI
zahir[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PENYELIAAN DAN TADBIR URUS

[T]: 03-2083 4048


4.
En. Marcellinus bin Andreas
EN. MARCELLINUS ANDREAS
marcel[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
AUDIT KOPERASI

[T]: 03-2083 4081


5.
Norasarida binti Saleh
PN. NORASARIDA BINTI SALEH
norasar[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PENGURUSAN PELABURAN

[T]: 03-2083 4027


6.
norhayatizainuri
PN. NORHAYATI BINTI AHMAD ZAINURI

azyati[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
STATUTORI DAN PENDAFTARAN

[T]: 03-2083 4032


7.
Norazila Mohd Zainol
PN. NORAZILA BINTI MOHD ZAINOL

azilazainol[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
DASAR DAN PERANCANGAN PEMBANGUNAN

[T]: 03-2083 4163


8.
MOHD FIRDAUS HUSSIN


EN. MOHD FIRDAUS BIN HUSSIN
firdaus[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH 
PEMBANGUNAN PERNIAGAAN


[T]: 03-2083 4004


9.
rosidahabubakar
PN. ROSHIDAH BINTI ABU BAKAR
roshidah[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PEMBIAYAAN DAN KAWALAN KREDIT

[T]: 03-2083 4171


10.
Wan Zuraini
HAJAH WAN ZURAINI BINTI WAN YUSOF

zuraini[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PERANGKAAN DAN PENYELIDIKAN

[T]: 03-2083 4181

11. Azam Salleh

EN. NOR AZAM BIN MD SALLEH
azamms[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH 
PROMOSI DAN PENGGALAKAN KOPERASI

 [T]: 03-2083 4000

12.
melor
PN. MELOR BINTI MOD ZIN
melor[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
AKADEMI SKM

[T]: 03-2083 4029


13.
mohd lutfi 1451544065
EN. MOHD LUTFI BIN MUHAJIR

mdlutfi[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
KEWANGAN

[T]: 03-2083 4128


14.
en samsudin bin harun
EN. SAMSUDIN BIN HARUN
samsudin[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PENTADBIRAN

[T]: 03-2083 4144


15.
norlelah samsudin 1 1450769269
PN. NORLELAH BINTI SAMSUDDIN
norlelah[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
HAL EHWAL ANTARABANGSA & KOMUNIKASI KORPORAT


[T]: 03-2083 4007


16.
Zul Azmi bin Mat Adam EN. ZUL AZMI BIN MAT ADAM
zulazmi[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
AUDIT DALAM

[T]: 03-2083 4019


17.
no photo 1458090048
EN. MOHD FIRDAUS BIN ISMAIL
mohdfirdaus[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
SUMBER MANUSIA

[T]: 03-2083 4125


18.
kamalnajib fikreynajib
EN. MUHAMMAD KAMAL NAJIB BIN FIKREY NAJIB
kamalnajib[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
PENGURUSAN MAKLUMAT (IT)

[T]: 03-2083 4333


19.
mohdkamalhafis
EN. MOHD KAMAL HAFIS BIN RAZALI
kamalhafis[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
BAHAGIAN SYARIAH

[T]: 03-2083 4000


20.
nahzatuhsyima PN. CHE WAN NAHZATUSYIMA BINTI CHE WAN WAHAB
cwnahzatusyima[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGURUS PROJEK
PEJABAT PENGURUSAN PROJEK (PMO)

[T]: 03-2083 4598

21. hj hafiez HAJI HAFIEZ SYAFRAN BIN AHMAD SIDI
syafran[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH 
UNIT HAL EHWAL LEMBAGA
[T]: 03-2083 4000

22.
azizah sahar
PN. AZIZAH BINTI SAHAR
azizahs[at]skm[dot]gov[dot]my

PENGARAH
INTEGRITI

[T]: 03-2083 4022

 


 


Dasar Kualiti

 

SKM bertekad untuk menyediakan perkhidmatan yang profesional, efisien dan berkualiti dalam masa yang dijanjikan, bagi memenuhi kepuasan hati pelanggan. Proses ini melibatkan kerja berpasukan, kajian semula pengurusan dan proses penambahbaikan yang dilaksanakan secara menyeluruh dan berterusan.

SKM sentiasa mengenalpasti kekurangan yang berlaku dalam organisasi serta berusaha ke arah mengatasi kekurangan tersebut dengan melaksanakan penambahbaikan sistem pengurusan kualiti yang berterusan.

Semua Pengarah Bahagian dan Pengarah Negeri sentiasa bertanggungjawab memantau dan mengkaji prestasi di Bahagian/ Negeri masing-masing dan akan mengambil tindakan penambahbaikan dengan segera sekiranya prestasi kurang daripada yang disasarkan.

Dasar kualiti disampaikan kepada warga SKM melalui kaedah-kaedah komunikasi seperti poster, mesyuarat, perbincangan dan intranet. Dasar kualiti sentiasa disemak semula sepanjang masa supaya sesuai dengan kehendak organisasi.
       

 

 

Objektif Kualiti

 

Bagi memastikan dasar kualiti dapat dicapai, objektif kualiti SKM telah ditetapkan seperti berikut:

1. PENDAFTARAN KOPERASI
 

Memastikan pendaftaran koperasi di bawah subseksyen 7(1) Akta Koperasi 1993 dilaksanakan dalam tempoh 28 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen permohonan pendaftaran yang lengkap dan sempurna sehingga Sijil Perakuan Pendaftaran Koperasi dikeluarkan.

2. PENDAFTARAN UNDANG-UNDANG KECIL KOPERASI
 

Memastikan pendaftaran pindaan Undang-Undang Kecil koperasi di bawah subseksyen 18(3) Akta Koperasi 1993 dilaksanakan dalam tempoh 38 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen permohonan yang lengkap dan sempurna sehingga Sijil Perakuan Pendaftaran Pindaan Undang-Undang Kecil koperasi dikeluarkan.

3. PENGAUDITAN AKAUN KOPERASI
 

Memastikan akaun koperasi yang lengkap dan sempurna diaudit dalam tempoh 55 hari bekerja dari tarikh penerimaannya sehingga tarikh Laporan Juruaudit dan tarikh Laporan Pengurusan Juruaudit ditandatangani dan diposkan kepada koperasi.

4. PEMBIAYAAN TABUNG MODAL PUSINGAN (TMP-SKM)
 

Memastikan permohonan pinjaman/pembiayaan TMP-SKM yang lengkap dan sempurna diberi keputusan dalam tempoh 40 hari bekerja dari tarikh penerimaannya sehingga tarikh keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Kumpulan Wang Amanah TMP-SKM dan diposkan kepada koperasi.

5. ADUAN KOPERASI
 

Memastikan aduan yang diterima mengenai koperasi diambil tindakan dan diselesaikan dalam tempoh 21 hari bekerja dari tarikh penjelasan diterima sehingga tarikh surat aduan dijawab dan diposkan kepada pengadu.

6. PEMBATALAN KOPERASI
 

Memastikan proses pembatalan koperasi diselesaikan dalam tempoh 70 hari bekerja dari tarikh perakuan pembatalan diterima sehingga tarikh Perintah Pembatalan Koperasi oleh Pengerusi Eksekutif SKM dan diposkan kepada pemegang harta.

7. PERMOHONAN KELULUSAN MENGAUDIT KOPERASI (JURUAUDIT SWASTA)
 

Memastikan permohonan juruaudit swasta dilaksanakan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen permohonan yang lengkap dan sempurna secara atas talian dan kelulusan mengaudit dikeluarkan dan diemelkan kepada juruaudit swasta.

8. PERMOHONAN KELULUSAN PEMBERIAN DIVIDEN
 

Memastikan kelulusan dividen secara atas talian dilaksanakan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan yang lengkap dan sempurna secara atas talian dan surat kelulusan pembayaran dividen dikeluarkan dan diemelkan kepada koperasi.

9. PERMOHONAN KELULUSAN PEMBERIAN HONORARIUM
 

Memastikan permohonan kelulusan honorarium dilaksanakan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan yang lengkap dan sempurna secara atas talian dan surat kelulusan pembayaran honorarium dikeluarkan dan diemelkan kepada koperasi.

10. PENGURUSAN MAKLUMBALAS DAN PERTANYAAN UMUM
 

Memastikan pertanyaan/ maklumbalas umum yang diterima daripada pelanggan dijawab dalam tempoh 3 hari bekerja dari tarikh pertanyaan diterima sehingga tarikh maklumbalas dihantar kepada pelanggan.